donderdag 20 maart 2014

Periode 3 - Fictie - Poëzieopdracht

Gedichten van Rick de Leeuw

Gedicht 1

Dit laatste uur

wees maar stil nu
ik heb het al begrepen
wat je zeggen wil
heb jij allang gezegd
het staat te lezen in jouw ogen
mijn lief, het zijn jouw ogen
heel de wereld ligt besloten
in jouw blik

kom eens hier nu
we hebben nog maar even
voor wat ik zeggen wil
zijn woorden niet genoeg
het wordt geschreven door mijn hartslag
het woeste handschrift door mijn hartslag
kom eens hier en luister
naar mijn hart

in dit laatste uur
laat het voor altijd duren
dit laatste uur
alles is vredig
alles is mooi
in dit laatste uur

moed, geluk en wijsheid
brachten ons tot hier
liefde in de schaduw
van het slagveld
moed, geluk en wijsheid
wens me
moed, geul en wijsheid
tot ook deze storm is geluwd


Dit gedicht rijmt niet er is sprake van repetitio wat betekend dat er steeds woorden worden herhaald bijvoorbeeld  in dit stukje in dit laatste uur
laat het voor altijd duren
dit laatste uur
alles is vredig
alles is mooi
in dit laatste uur
, word de hele tijd de zin in dit laatste uur herhaald. Er is sprake van onregelmatige strofebouw, bijvoorbeeld: wees maar stil nu
ik heb het al begrepen
wat je zeggen wil
heb jij allang gezegd

Dit gedicht heeft ook een bepaald ritme , zoals bijvoorbeeld de zinsbouw is overeenkomstig en er zijn opsommingen. Er word hier in dit gedicht vooral nadruk gelegd op IN DIT LAATSTE UUR, wat ook de titel van het gedicht is. Dit is een vrije of dynamische vers, omdat in dit gedicht zijn er geen regels gebonden. De leukste zin uit het gedicht vind ik: liefde in de schaduw
van het slagveld.  Ik vind het wel een mooi gedicht, omdat er steeds word herhaald over in dit laatste uur en dat geeft het gedicht iets moois, maar ik snap het gedicht niet helemaal. 


Gedicht 2

Vanuit de 13u55 Brussel-Amsterdam

boerderijen
met gulle hand
over het oude land
uitgestrooid

een beekje
een hooiberg
een tractor
in de verte
koeien vredig
zonder doel
van het ene hier
naar het andere

op het centraal station
fiets gejat en nee ik heb geen euro
is er gelukkig weinig meer van te merken

Dit is climax, omdat in het begin hebben ze het over de boerderijen in Brussel en op het eind over centraal station in Amsterdam. In dit gedicht is er ook sprake van hyperbool bijvoorbeeld in deze zin: fiets gejat en nee ik heb geen euro, maar je zou natuurlijk nooit voor 1 euro een fiets kunnen kopen. Er gebruik gemaakt van beeldspraak Bijvoorbeeld met gulle hand. Daarmee bedoelden ze natuurlijk niet een hand die echt gul is maar land want veel op groeit zoals graan enzo. Ik vind dit best wel een grappig gedicht, omdat het beeld over Brussel en het beeld over Amsterdam is heel erg verschillend, want in Brussel zijn er mooie boerderijen en in Amsterdam worden fietsen gestolen. De mooiste zin uit het gedicht vind ik: met gulle hand over het oude land omdat het rijmt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten