donderdag 20 maart 2014

Periode 3 - Woordenschatschrift 70 woorden + betekenis + zin + bron

Periode 3 - Woordenschatschrift 70 woorden + betekenis + zin + bron


Zwart= woord + betekenis

Roze= Zin
Groen= Bron

1.Xantippe=een boosaardige vrouw.
Mijn moeder is zeker geen xantippe, ze is de aardigste vrouw op de wereld. -----> Sprookjesboek
2.Quasi wetenschappelijk=doen alsof iets wetenschappelijk is.
In het laboratorium mogen de laboranten niet quasi wetenschappelijk doen anders worden ze ontslagen. -----> scheikunde boek
3.Quasi=niet echt/doen alsof. 
Wij doen altijd alsof we luisteren daarom vindt de juf het woord quasi bij ons passen. -----> scheikunde boek
4.Zeefdruk=techniek om te tekenen/schrijven in kleuren over te schrijven.
De zeefdruk van Patrick was erg mooi gelukt, omdat hij zulke mooie kleuren heeft gebruikt. -----> art opdracht
5.Polygamie=huwelijk met meer dan één partner tegelijk.
Deze man zit in een polygamie, hij moet 3 vrouwen onderhouden. -----> leesboek
6. Suïcide=zelfmoord. 
Zij pleegde suïcide, want alles werd haar te veel. -----> artikel
7.Polytheïsme=het vereren van meerdere goden.
In het hindoeïsme is er sprake van Polytheïsme -----> geschiedenis boek
8.Pommades=haarzalf.
Ik gebruik pommades voor mijn haar het werkt heel goed. -----> haarproduct
9. Mondjesmaat=nauwelijks
Wij hebben mondjesmaat uitleg gekregen over spelling. -----> leesboek
10.Quarté Mainz=piano stuk voor 4 handen.
Wisten jullie dat je met een Quarté Mainz piano kan spelen met z'n vieren. -----> Frans opdracht
11. Bekocht=een slechte koop gedaan hebben.
Ik heb vandaag een bekocht gedaan, ik heb een hele lelijke broek gekocht. -----> tv programma
12.Pierrot=een wit geschminkte(toneel) figuur.
In dit toneelstuk kwamen 2 pierotten voor, ik dacht dat het miemspelers waren. -----> advertentie
13.Toxicoloog =leer van de giftige stoffen.
Bij scheikunde studeer je ook toxicoloog. -----> scheikunde boek
14.Quaestor=Romeinse ambtenaar.
In Rome zijn veel Quaestoren, dat zijn ambtenaren. -----> geschiedenis boek
15.Haute couture=Exclusieve vrouwen/dames mode/kleding.
Er was een uitverkoop bij de winkel om de hoe voor Haute couture, er kwamen heel veel vrouwen op af. -----> Reclame folder
16. Quorn=een vlees vervangend product.
Vegatariërs eten geen vlees maar wel quorn, dat lijkt heel erg op vlees maar is het niet. -----> advertentie over vegaburgers 
17.Neokolonialisme=nieuwe streun na een koloniale overheersing.
Indonesie kreeg geen steun na de koloniale overheersing. -----> Geschiedenis boek
18.Poneren=het uiten van je mening.
Ik vind dat iedereen in Nederland zijn mening mag poneren. -----> nieuws
19.Bijouterie=een sieraden winkel.
Er is afgelopen week een bijouterie beroofd, er is voor meer dan 10.000 euro aan sieraden gestolen. -----> opsporingsverzocht
20.Rabbi=joodse godsdienst leraar
Op mijn basisschool kregen wij godsdienst van een rabbi die uit israel komt -----> boek over godsdiensten
21.Tuberculose=ziekte die alle organen aantast.
Er lag een man in het ziekenhuis met tuberculose, hij overleed na een paar dagen, omdat een paar organen buiten werking waren gesteld. -----> Victorious
22.Wonderolie=zeer sterk laxeermiddel.
Het wondermiddel heeft heel erg geholpen voor de verstopping in zijn darmen. -----> Etos folder
23.Windbuil=een opschepper.
Ik haat windbuilen als ze dan eindelijk iets hebben gaan ze ermee pronken. -----> verhaal over opscheppers
24.Wouw=een roofvogel(best wel een grote roofvogel.)
Ik zag vandaag een wouw en kreeg de schrik van mij leven, de grootste vogel die ik ooit heb gezien. -----> national georgraphic tijdschrift 
25.Terrine=soepkom.
Soep drink je in een terrine. -----> Kook programma
26.x-aantal=een willekeurig aantal.
Bij dit onderzoek waren een x-aantal mensen geselecteerd. -----> wiskunde boek
27.Oecumenisch=strevend naar eenheid tussen alle christelijke kerken.
Veel christelijke priesters streven naar Oecumenisch tussen de kerken.   -----> boekje met kerken
28.Wrok=bittere haat.
Er heerst een wrok in deze wereld. -----> leesboek
29.Confectie=in voorraad gemaakte kleding
Winkels hebben altijd confectie nodig als ze kleding inkopen die heel erg gewild is. -----> aardrijkskunde boek
30.Harpist=Iemand die de harp bespeeld.
Mijn tante is een harpist en ze wil mij ook harp leren spelen. -----> Leesboek
31.Hectisch=Wild of/en chaotisch.
Het feest was heel hectisch we dansten net als beesten. -----> nieuws
32.Platonisch=liefde zonder lichamelijk verlangen(of vriendschap)dus een relatie.
Ik en mijn beste vriend zijn platonisch met elkaar. -----> ik zag het woord toen ik een verhaal aan het lezen was.
33.ex aequo=gelijk.
Iedereen in de Nederlandse samenleving is ex aequo. -----> aardrijkskunde boek
34.Tonic=koolzuurhoudende frisdrank.
Ik vind Tonic de lekkerste frisdrank die er is. -----> mijn vader zei het tegen mij
35.Xenofobie=vreemdelingenhaat.
Vroeger was er veel xenofobie tegenover bijvoorbeeld de indianen. -----> aardrijkskunde boek
36.Pantalon=nette lange broek.
Mijn vader draagt altijd een pantalon naar zijn werk, met een nette trui. -----> kledingsite
37.Apocrief= ongeloofwaardig.
Soms als je serieuze dingen met een lach zegt kom je apocrief over. -----> mijn oom zei dat ik apocrief over kwam
38.restitueren= terugbetalen.
Ik moet nog 4000 euro restitueren aan de bank. -----> economie boek
39.incognito= onder een schuilnaam
Meneer schmidt was incognito in het hotel. -----> film
40.geagiteerd= nerveus 
Tijdens de presentatie leek zij heel erg geagiteerd. -----> leesboek
41.Onconventioneel=niet door conventie vrijgevochten
Hij/zij is onconventioneel, want hij/zij denkt buiten de lijnen(bijv. Lady Gaga.)
Lady Gaga is onconventioneel, vooral met haar kleding. -----> intervieuw met lady gaga
42.Zwijmelen=dagdromerij, in extase zijn, raken(verliefd zijn).
Hij was aan het zwijmelen over het leukste meisje van de klas. -----> leesboek
43.terracotta=roodbruine kleisoort.
terracotta vindt je diep in de zee met andere soorten klei. -----> aardrijkskunde boek 
45.Kynologie=kennis over honden.
Dierenartsen moeten kynologie hebben, maar ook kennis over bijvoorbeeld katten en konijnen. -----> tijdschrift over dieren
46.Cariës=gaatjes(in je tanden)/tand bederf.
Als je cariës hebt moet je naar de tandarts om het te laten vullen. -----> folder bij de tandarts
47.Liguster= heerser van de olijffamilie. Struik of boom. 
Zonder de liguster hadden wij nu geen leider voor de olijven. -----> artikel over olijven
48.Skiff=wedstrijdroeiboot voor een persoon.
Dit weekend is er een wedstrijd met roeiboten, ik heb net een nieuwe skiff gekocht. -----> aardrijkskunde boek
49.Querulant=iemand die vaak ruzie zoekt of maakt.
Er is altijd wel een querulant in de klas die met alles en iedereen ruzie maakt. -----> leesboek
50.Magarijn=een boven natuurlijk wezen dat jaagt op andere boven natuurlijke wezens.(bijv. weerwolven en vampieren.)
Magarijnen bestaan alleen in boeken als harry potter. -----> Mijn broertje zei het tegen mij en het deed me denken aan harry potter.
51.Toorn=woede
Ik uit mijn toorn nooit in het openbaar  -----> leesboek                                      52.co-existentie=het gelijktijdige samen bestaan: vreedzaam.
De co-ecistentie moet verbeterd worden. -----> een site over maatschappijleer
53.Woelwater=druk persoon.
Ik ben volgens mijn docent een woelwater, zij vind dat ik wat rustiger moet zijn. -----> zo noemde een docent me een keer en ik wou weten wat het was.
54.Slijk=doorweekte klei/veen achtige grond.
Slijk kwam vooral veel voor in het pleistoceen. -----> aardrijkskunde boek
55.Wichelroede=een vorkvormige tak waaraan magische krachten 
worden toegeschreven.
Ik zou heel graag een wichelroede willen hebben, dan zou ik magische krachten hebben. -----> sprookjesboek
56.Race kak=diarree.
Als je race kak hebt moet je veel water drinken anders droog je uit. -----> Ik hoorde een oude man het op tv zeggen en het klonk grappig.
57.kotter=visboot.
Er varen veel kotters aan de kust, want daar zijn veel vissen. -----> aardrijkskunde boek
58.Frequentie=(1e)geluidsgolf(2e)iets vaak doen(3e)getal dat aangeeft hoe vaak iets voorkomt.
Bij wiskunde gebruik je frequentie bij hoe vaak iets voorkomt, bijvoorbeeld het aantal appels. -----> wiskunde boek
59.Appreciatie=waardering.
Uw medewerking word zeer geapprecieerd. -----> Geschiedenis toets
60.Transmissie=verbinding.
De tansmissie tussen Nederland en Marokko is slecht. -----> nieuws
61.Tetanus=infectie ziekte die gepaard gaat met –kramp en 
spierverstijving.
Tetanus is een ziekte die je spieren aantast en gepaard gaat met krampen. -----> site over ziektes
62.Metier=beroep/vak
Ik zou als metier graag advocaat willen doen. -----> Frans opdracht
63.Kloek=overbezorgd zijn.
Mijn moeder is soms te kloek als ik te laat thuis kom. -----> Leestekst
64.Relaas=verslag, verhaal.
Wij moeten een relaas maken over de film en dat inleveren bij de docent voor een cijfer. -----> reclame
65.Kanis=mond, bek, gezicht en kop.
Een ander woord voor mond, bek, gezicht en kop is Kanis -----> Biologie boek
66.Precambrium=het oudste geologische tijdperk.
In het precambrium leefden nog geen mensen en bestond de aarde net.    -----> Aardrijkskunde boek 
67.Incapabel=ongeschikt. 
U bent incapabel voor dit beroep, omdat u niet genoeg ervaring heeft.       -----> economie boek
68.Spiritualiën=alcoholische/hele sterke drank.
Spiritualiën zijn verboden voor kinderen onder de 18 jaar -----> Artikel over alcohol
69.Delgen=te niet doen.(bijv. je leert heel goed en dan vergeet je het en dan is al die moeite voor niks.)
Na een toets denk ik meestal dat ik gedelgd heb -----> geschiedenis boek
70.Remming=geestkracht die beklemmend op iemand werkt.
Sommige mensen geloven in remming maar de meesten niet, omdat ze ook niet geloven dat geesten bestaan. -----> verhaal over geesten.
71. Aspecten= kanten waarvanuit iets beschoud wordt.
Alle aspecten wijzen erop dat de vrouw vermoord is. -----> nieuws
                                                                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten