Debat Reflectie:
Groep: Youssra Hassouna, Laura Karamowa, Tasneem Taha en Karima Azzafzafi
Wij vonden het best wel een leuke opdracht, maar we hadden het leuker gevonden als we het gewoon in de klas mochten opvoeren en niet op film, omdat dat dat heel veel werk kost. De samenwerking verliep wel goed, want iedereen deed gewoon mee alleen we hadden niet goed genoeg gepland, maar dat lang niet aan de samenwerking maar aan onszelf. We hebben alles samen gemaakt, misschien hebben we daardoor wel veel tijd verloren, maar we vonden dat beter zodat er later geen discussies zouden komen over dat iemand iets fout heeft gedaan. De volgenden keer gaan we het beter plannen.
Groep 1
Groep: Youssra Hassouna, Laura Karamowa, Tasneem Taha en Karima Azzafzafi
Wij vonden het best wel een leuke opdracht, maar we hadden het leuker gevonden als we het gewoon in de klas mochten opvoeren en niet op film, omdat dat dat heel veel werk kost. De samenwerking verliep wel goed, want iedereen deed gewoon mee alleen we hadden niet goed genoeg gepland, maar dat lang niet aan de samenwerking maar aan onszelf. We hebben alles samen gemaakt, misschien hebben we daardoor wel veel tijd verloren, maar we vonden dat beter zodat er later geen discussies zouden komen over dat iemand iets fout heeft gedaan. De volgenden keer gaan we het beter plannen.
Groep 1
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in.
Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van
deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep: Beyza, Dudane, Gökhan en Tayip
Onderwerp: Zuid- Afrika
Stelling: De Europes Unie moet meer
geld uitgeven aan Zuid-Afrika
Welke argumenten worden er in de
opzetbeurt genoemd?
Voor: Er gaat heel veel geld
naar Griekenland, en hun doen er niks mee, het geld kan beter naar Zuid-Afrika.
Daar kunnen ze bijvoorbeeld medicijnen mee kopen, omdat het heel erg nodig is!
Tegen: Nederland
doet al heel erg veel voor Zuid-Afrika, en als Nederland meer geld gaat sturen
gaat de economie omlaag. En we weten niet wat Zuid-Afrika met het geld gaat
doen, misschien steken ze het wel in hun eigen zak.
Welke argumenten worden er in de
reactiebeurt genoemd?
Voor: Het gaat zeer slecht
met Zuid- Afrika. Er gaan heel veel mensen dood en er gaan heel veel mensen
niet naar school. Veel kinderen gaan niet
naar school en weten daarom ook niet hoe ze later geld moeten verdienen en hoe
ze met geld om moeten gaan. Heel veel mensen wonen n krottenwijken. En mensen
gaan dood doordat er geen medicijnen zijn.
Tegen: -
Wat vinden jullie van dit onderwerp?
Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vonden het wel een goede stelling, maar er kon veel meer
verteld worden, want dezelfde argumenten kwamen wel steeds terug. Het werd
steeds herhaald.
Geef per debat lid
een tip en een top:
Naam: Durdane
Tip:
Probeer langzamer te praten
Top: ze spraak luid en
duidelijk
Naam: Beyza
Tip: Praat wat harder
Top: ze probeerde het zo
overtuigend mogelijk te laten overkomen, met handgebaren etc.
Naam: Gökhan
Tip: Herhaalde veel dingen
Top: Bewoog veel en maakte
gebaren, en hij praat overtuigend
Groep 2
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in.
Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van
deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep: Damla,
Assia, Berkkan, Mehmet
Onderwerp: Middelbare scholen
Stelling: Op middelbare scholen moeten leerlingen
kunnen beslissen wanneer ze wel of niet uitleg volgen.
Welke argumenten worden er in de
opzetbeurt genoemd?
Voor: -
Tegen: -
Welke argumenten worden er in de
reactiebeurt genoemd?
Voor: Het is belangrijk om lessen te volgen
wanneer je dat wil , want mensen moeten goed uitleg krijgen en zich goed kunnen
concentreren. En je weet zelf wanneer je naar uitleg gaat luisteren en je je
gaat concentreren.
Tegen: Zin hebben en geen zin hebben in les
bestaat niet. Door lessen niet op tijd te volgen raak je achter en is het
moeilijk om je examen te halen.
Wat vinden jullie van dit onderwerp?
Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het wel een goed onderwerp. Want er word vooral
veel gepraat over dit onderwerp tussen leerlingen. En er zijn veel voor en
nadelen. Dus er kan veel gediscussieerd
worden
Geef per debat lid een tip en een
top:
Naam: Damla
Tip:
ze moet naar de camera kijken
Top: Goed en duidelijk gesproken
Naam: Assia
Tip: Stond met haar rug naar de camera
Top: Ze sprak duidelijk, en
uit haar hoofd
Naam: Berkkan
Tip: Moet ook naar de camera kijken
Top: Hij heeft duidelijk en
overtuigend zijn argumenten verteld
Naam: Mehmet
Tip: Moet minder voorlezen,
minder met monotoon praten
Top: Zijn stem was luid en duidelijk
Groep 3
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in.
Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van
deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep: Oumaima, Aya, Dana
Onderwerp: Stelling: Uniforms
op scholen moeten afgeschaft worden.
Welke argumenten worden er in de
opzetbeurt genoemd?
Voor: Ja, want men kan niet
meer dragen wat je zelf leuk vind en je word raar aangekeken op straat.
Tegen: Nee, want de ongelijkheid zal minder
te zien zijn. Kinderen worden niet meer gepest omdat ze bijvoorbeeld kleding
van de wibra of zeeman kopen.
Welke argumenten worden er in de
reactiebeurt genoemd?
Voor:
Jongeren besteden tegenwoordig veel aandacht aan kleding 50
procent van elke euro die jongeren uitgeven aan kleding opgaat. Tegenwoordig
kan merkkleding absoluut niet ontbreken in je kledingkast. Om er tegenwoordig
bij te horen moet je toch echt op z’n minst 1 van de grote merkennamen in je
kast hebben liggen.
Tegen:
Mode gaat een veel minder belangrijke rol spelen als het
schooluniform heringevoerd wordt. Het is niet meer te zien wie zich met de mode
bezighoudt en wie niet. En dus worden mensen er waarschijnlijk niet meer mee
gepest als ze niet met de mode meegaan.
Ook is een schooluniform een goed middel tegen indringers. Het komt op
onze school vaak voor dat er mensen rondlopen die hier helemaal niet op school
zitten. De conciërges en leraren weten zelf niet meer wie er wel en niet op
onze school thuishoort.
Wat vinden jullie van dit onderwerp?
Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want wij hadden dezelfde
stelling
Geef per debat lid een tip en een
top:
Naam: Dana
Tip:
Niet voorlezen
Top: Luid gesproken
Naam: Oumaima
Tip: Naar de camera kijken
Top: Luid en duidelijk
gesproken
Naam: Aya
Tip: Niet voorlezen.
Top: Luid en duidelijk
gesproken en naar de camera gekeken.
Groep 4
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in.
Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van
deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep: Fokke, Joon, Giannie, Jesse
Onderwerp: Mac Donalds
Stelling: de mc donalds moet
afgeschaft worden
Welke argumenten worden er in de
opzetbeurt genoemd?
Voor: mc donalds zou
afgeschaft moeten worden vanwege meerdere dingen. Als eerste is het ongezond en
verslavend, het is verslavend omdat het goedkoop is, en mensen kiezen eerder
voor een dun burgertje van 1 euro, dan voor een goede burger, van voor iets
meer. Er zijn ook meerdere onderzoeken gedaan of het eten van de mc zal gaan
rotten, en na een jaar ziet een big mac menu er nog hetzelfde uit, op een paar
scheurtjes na dan.
Tegen: Als Mc Donalds nu zou worden
afgeschaft zou dat grote gevolgen hebben voor de economie. Ten eerste zouden
heel veel mensen hun baan verliezen. En er is wel gezond eten bijvoorbeeld de
salades en Mc donalds zou niet een burger van een jaar oud nog in de schappen
zetten. Daar bij zijn er ook Ronald Mc Donalds fondsen die geld inzamelen voor
het goede doel en ze hebben eigen ziekenhuizen. En Mc Donalds is ook nog
goedkoop waardoor je op veel momenten kan gaan eten en veel mensen vinden het
ook nog lekker.
Welke argumenten worden er in de
reactiebeurt genoemd?
Voor: de mc donalds zal afgeschaft moeten
worden, omdat het eten, nou eigenlijk noem ik het liever voedsel bordevol
chemicaliën zit, en het onduidelijk is van wat men eet. Als mensen hun iets
doen wat tegen hun geloof ingaat alleen maar omdat ze worden misleid door een
internationaal bedrijf. Zouden ze in ieder geval gestraft moeten worden, wat
tot nu toe nog niet is gedaan. En ze richten zich op de kinderen met hun
reclames en de happy meal met speeltjes, wat ik een heel laag iets vindt om een
gezin te lokken naar een fastfood restaurant. Ik hoop dat ik u hiermee heb
weten te activeren, maar nu is nog als laatste mijn opponent
Tegen:
Waarom is de discussies over het brood en eten daar in mc
donald nodig? Er zijn sowieso ongezonde dingen die je neemt. Je gaat thuis soms
lekker rustig een wafeltje nemen en ja wat denk je, die wafels verkloten na een
half jaar of een jaar ook niet. Er zijn zoveel dingen die je in je leven gewoon
Wat vinden jullie van dit onderwerp?
Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want er worden wel heel veel nadelen en voordelen
verteld. En het zet men ook aan het denken
Geef per debat lid een tip en een
top:
Naam: Fokke
Tip:
wij hebben geen tip
Top: Luid en duidelijk
gesproken en had hele goede argumenten
Naam: Giannie
Tip: We hebben geen tip
Top: Luid en duidelijk
gesproken
Naam: Joon
Tip: Mocht iets duidelijker
Top: naar de camera gekeken.
Naam: Jesse
Tip: Gebruikte soms moeilijke
woorden
Top: Hee duidelijk en goed
gesproken
Groep 5
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in.
Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van
deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep: Yasin, Furkan, Fatih en Ufuk
Onderwerp: Plastic zakjes
Stelling: Plastic zakjes
moeten minder weggegeven worden in winkels
Welke argumenten worden er in de
opzetbeurt genoemd?
Voor: omdat het vervuilend is
voor het milieu en het veel geld kost en al het plastic komt toch op straat
terecht.
Tegen: De plastictassen zijn ook goed voor de
economie, omdat als mensen geld uitgeven aan plastic tassen , gaat het geld
naar de overheid etc. en dat is goed voor het milieu.
Welke argumenten worden er in de
reactiebeurt genoemd?
Voor: -
Tegen: -
Wat vinden jullie van dit onderwerp?
Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want er worden wel heel veel nadelen en voordelen
verteld. En het is ook op een leuke
manier verteld.
Geef per debat lid een tip en een
top:
Naam: Yasin
Tip:
Geen tip
Top: Luid en duidelijk
gesproken en had hele goede argumenten
Naam: Furkan
Tip: Las voor vanuit zijn
mobiel
Top: Wel luid en duidelijk
gesproken
Naam: Fatih
Tip: Het was duidelijk dat
hij voorlas
Top: Maakte allemaal gebaren
Naam: Ufuk
Tip: Keek steeds weg
Top: Heel duidelijk gesproken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten