donderdag 20 maart 2014

Periode 3 - Debat reflectie (en formulieren)

Debat Reflectie: 

Groep: Youssra Hassouna, Laura Karamowa, Tasneem Taha en Karima Azzafzafi

Wij vonden het best wel een leuke opdracht, maar we hadden het leuker gevonden als we het gewoon in de klas mochten opvoeren en niet op film, omdat dat dat heel veel werk kost. De samenwerking verliep wel goed, want iedereen deed gewoon mee alleen we hadden niet goed genoeg gepland, maar dat lang niet aan de samenwerking maar aan onszelf. We hebben alles samen gemaakt, misschien hebben we daardoor wel veel tijd verloren, maar we vonden dat beter zodat er later geen discussies zouden komen over dat iemand iets fout heeft gedaan. De volgenden keer gaan we het beter plannen. 


Groep 1
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in. Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep:  Beyza, Dudane, Gökhan en Tayip
 Onderwerp: Zuid- Afrika
 Stelling: De Europes Unie moet meer geld  uitgeven aan Zuid-Afrika 
Welke argumenten worden er in de opzetbeurt genoemd?
Voor: Er gaat heel veel geld naar Griekenland, en hun doen er niks mee, het geld kan beter naar Zuid-Afrika. Daar kunnen ze bijvoorbeeld medicijnen mee kopen, omdat het heel erg nodig is!
 Tegen:  Nederland doet al heel erg veel voor Zuid-Afrika, en als Nederland meer geld gaat sturen gaat de economie omlaag. En we weten niet wat Zuid-Afrika met het geld gaat doen, misschien steken ze het wel in hun eigen zak.
Welke argumenten worden er in de reactiebeurt genoemd?
Voor: Het gaat zeer slecht met Zuid- Afrika. Er gaan heel veel mensen dood en er gaan heel veel mensen niet naar school.  Veel kinderen gaan niet naar school en weten daarom ook niet hoe ze later geld moeten verdienen en hoe ze met geld om moeten gaan. Heel veel mensen wonen n krottenwijken. En mensen gaan dood doordat er geen medicijnen zijn.
 Tegen:  -
Wat vinden jullie van dit onderwerp? Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vonden het wel een goede stelling, maar er kon veel meer verteld worden, want dezelfde argumenten kwamen wel steeds terug. Het werd steeds herhaald.
 Geef per debat lid een tip en een top:
Naam:  Durdane
Tip:  Probeer langzamer te praten
Top: ze spraak luid en duidelijk
Naam: Beyza
Tip: Praat wat harder
Top: ze probeerde het zo overtuigend mogelijk te laten overkomen, met handgebaren etc.
Naam: Gökhan
Tip: Herhaalde veel dingen
Top: Bewoog veel en maakte gebaren, en hij praat overtuigend

Groep 2
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in. Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep:   Damla, Assia, Berkkan, Mehmet
 Onderwerp:  Middelbare scholen
Stelling:  Op middelbare scholen moeten leerlingen kunnen beslissen wanneer ze wel of niet uitleg volgen.
Welke argumenten worden er in de opzetbeurt genoemd?
Voor: -
Tegen:  -
Welke argumenten worden er in de reactiebeurt genoemd?
Voor:  Het is belangrijk om lessen te volgen wanneer je dat wil , want mensen moeten goed uitleg krijgen en zich goed kunnen concentreren. En je weet zelf wanneer je naar uitleg gaat luisteren en je je gaat concentreren.
Tegen:  Zin hebben en geen zin hebben in les bestaat niet. Door lessen niet op tijd te volgen raak je achter en is het moeilijk om je examen te halen.
Wat vinden jullie van dit onderwerp? Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het wel een goed onderwerp. Want er word vooral veel gepraat over dit onderwerp tussen leerlingen. En er zijn veel voor en nadelen.  Dus er kan veel gediscussieerd worden
Geef per debat lid een tip en een top:
Naam:   Damla                 
Tip:  ze moet naar de camera kijken
Top:  Goed en duidelijk gesproken
Naam:  Assia
Tip:  Stond met haar rug naar de camera
Top: Ze sprak duidelijk, en uit haar hoofd
Naam:  Berkkan              
Tip:  Moet ook naar de camera kijken
Top: Hij heeft duidelijk en overtuigend zijn argumenten verteld
Naam:  Mehmet             
Tip: Moet minder voorlezen, minder met monotoon praten
Top:  Zijn stem was luid en duidelijk
Groep 3
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in. Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep:  Oumaima, Aya, Dana
Onderwerp: Stelling: Uniforms op scholen moeten afgeschaft worden.
Welke argumenten worden er in de opzetbeurt genoemd?
Voor: Ja, want men kan niet meer dragen wat je zelf leuk vind en je word raar aangekeken op straat.
Tegen:  Nee, want de ongelijkheid zal minder te zien zijn. Kinderen worden niet meer gepest omdat ze bijvoorbeeld kleding van de wibra of zeeman kopen.
Welke argumenten worden er in de reactiebeurt genoemd?
Voor:
Jongeren besteden tegenwoordig veel aandacht aan kleding 50 procent van elke euro die jongeren uitgeven aan kleding opgaat. Tegenwoordig kan merkkleding absoluut niet ontbreken in je kledingkast. Om er tegenwoordig bij te horen moet je toch echt op z’n minst 1 van de grote merkennamen in je kast hebben liggen.
Tegen:  
Mode gaat een veel minder belangrijke rol spelen als het schooluniform heringevoerd wordt. Het is niet meer te zien wie zich met de mode bezighoudt en wie niet. En dus worden mensen er waarschijnlijk niet meer mee gepest als ze niet met de mode meegaan.  Ook is een schooluniform een goed middel tegen indringers. Het komt op onze school vaak voor dat er mensen rondlopen die hier helemaal niet op school zitten. De conciërges en leraren weten zelf niet meer wie er wel en niet op onze school thuishoort.
Wat vinden jullie van dit onderwerp? Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want wij hadden dezelfde stelling
Geef per debat lid een tip en een top:
Naam:  Dana
Tip:  Niet voorlezen
Top: Luid gesproken
Naam: Oumaima
Tip: Naar de camera kijken
Top: Luid en duidelijk gesproken
Naam: Aya
Tip: Niet voorlezen.
Top: Luid en duidelijk gesproken en naar de camera gekeken.
Groep 4
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in. Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep:  Fokke, Joon, Giannie, Jesse
Onderwerp: Mac Donalds
Stelling: de mc donalds moet afgeschaft worden
Welke argumenten worden er in de opzetbeurt genoemd?
Voor: mc donalds zou afgeschaft moeten worden vanwege meerdere dingen. Als eerste is het ongezond en verslavend, het is verslavend omdat het goedkoop is, en mensen kiezen eerder voor een dun burgertje van 1 euro, dan voor een goede burger, van voor iets meer. Er zijn ook meerdere onderzoeken gedaan of het eten van de mc zal gaan rotten, en na een jaar ziet een big mac menu er nog hetzelfde uit, op een paar scheurtjes na dan.
Tegen:  Als Mc Donalds nu zou worden afgeschaft zou dat grote gevolgen hebben voor de economie. Ten eerste zouden heel veel mensen hun baan verliezen. En er is wel gezond eten bijvoorbeeld de salades en Mc donalds zou niet een burger van een jaar oud nog in de schappen zetten. Daar bij zijn er ook Ronald Mc Donalds fondsen die geld inzamelen voor het goede doel en ze hebben eigen ziekenhuizen. En Mc Donalds is ook nog goedkoop waardoor je op veel momenten kan gaan eten en veel mensen vinden het ook nog lekker.
Welke argumenten worden er in de reactiebeurt genoemd?
Voor:  de mc donalds zal afgeschaft moeten worden, omdat het eten, nou eigenlijk noem ik het liever voedsel bordevol chemicaliën zit, en het onduidelijk is van wat men eet. Als mensen hun iets doen wat tegen hun geloof ingaat alleen maar omdat ze worden misleid door een internationaal bedrijf. Zouden ze in ieder geval gestraft moeten worden, wat tot nu toe nog niet is gedaan. En ze richten zich op de kinderen met hun reclames en de happy meal met speeltjes, wat ik een heel laag iets vindt om een gezin te lokken naar een fastfood restaurant. Ik hoop dat ik u hiermee heb weten te activeren, maar nu is nog als laatste mijn opponent
Tegen: 
Waarom is de discussies over het brood en eten daar in mc donald nodig? Er zijn sowieso ongezonde dingen die je neemt. Je gaat thuis soms lekker rustig een wafeltje nemen en ja wat denk je, die wafels verkloten na een half jaar of een jaar ook niet. Er zijn zoveel dingen die je in je leven gewoon
Wat vinden jullie van dit onderwerp? Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want  er worden wel heel veel nadelen en voordelen verteld. En het zet men ook aan het denken
Geef per debat lid een tip en een top:
Naam:  Fokke
Tip:  wij hebben geen tip
Top: Luid en duidelijk gesproken en had hele goede argumenten
Naam: Giannie
Tip: We hebben geen tip
Top: Luid en duidelijk gesproken
Naam: Joon
Tip: Mocht iets duidelijker
Top: naar de camera gekeken.
Naam: Jesse
Tip: Gebruikte soms moeilijke woorden
Top: Hee duidelijk en goed gesproken
Groep 5
Formulier debat Dit formulier vul je voor ieder debat in. Als je klas 7 stamgroepen heeft, heb je aan het einde van de periode dus 6 van deze formulieren. Deze formulieren komen in je portfolio.
Te beoordelen stamgroep:  Yasin, Furkan, Fatih en Ufuk
Onderwerp: Plastic zakjes
Stelling: Plastic zakjes moeten minder weggegeven worden in winkels
Welke argumenten worden er in de opzetbeurt genoemd?
Voor: omdat het vervuilend is voor het milieu en het veel geld kost en al het plastic komt toch op straat terecht.
Tegen:  De plastictassen zijn ook goed voor de economie, omdat als mensen geld uitgeven aan plastic tassen , gaat het geld naar de overheid etc. en dat is goed voor het milieu.
Welke argumenten worden er in de reactiebeurt genoemd?
Voor:   -
Tegen:  -
Wat vinden jullie van dit onderwerp? Onderbouw je standpunt met argumenten.:
Wij vinden het een goeie stelling, want  er worden wel heel veel nadelen en voordelen verteld.  En het is ook op een leuke manier verteld.
Geef per debat lid een tip en een top:
Naam:  Yasin
Tip:  Geen tip
Top: Luid en duidelijk gesproken en had hele goede argumenten
Naam: Furkan
Tip: Las voor vanuit zijn mobiel
Top: Wel luid en duidelijk gesproken
Naam:  Fatih
Tip: Het was duidelijk dat hij voorlas
Top: Maakte allemaal gebaren
Naam: Ufuk
Tip: Keek steeds weg

Top: Heel duidelijk gesproken





Geen opmerkingen:

Een reactie posten